Socjologia – Uniwersytet Śląski w Katowicach

Interesujesz się życiem społecznym w jego różnorodności. Chcesz z naukową pasją poznać mechanizmy rządzące otaczającym Cię światem? Nie przegap szansy na ciekawe studia na kierunku socjologia z oferty Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego.

Studia socjologiczne osadzone są w obszarze nauk społecznych. Kształcenie studentów jest zorientowane na przekazanie ogólnej wiedzy na temat otaczającego świata, pozwalającej na diagnozowanie i rozumienie zjawisk, problemów i procesów społecznych oraz wykształcenie umiejętności zdobywania, gromadzenia, analizowania tej wiedzy. Poza wiedzą i umiejętnościami wspólnymi dla wszystkich absolwentów studiów socjologicznych, każdy z nich wykształca i pogłębia w trakcie studiów szereg umiejętności adekwatnych do ukończonej specjalności i wyzwań stawianych im w przyszłej pracy zawodowej.

Na kierunku socjologia oferowane są specjalności:

  1. Socjologia miasta i regionu
  2. Socjologia organizacji i zarządzania
  3. Socjologia reklamy i komunikacja społeczna
  4. Wiedza o współczesnym społeczeństwie

Socjologia miasta i regionu. Specjalność umożliwia nabycie przez studentów kompetencji i odpowiednich umiejętności działania w obszarze socjologii społeczności lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących na poziomie miasta i regionu, tj. szanse i zagrożenia rozwoju gospodarczego, aktywność obywatelska mieszkańców i in. Student zyskuje w szczególności wiedzę na temat struktur i funkcjonowania miejskich zbiorowości terytorialnych oraz społecznych uwarunkowań ich rozwoju, a także działalności instytucji władzy i administracji publicznej. Dzięki wiedzy na temat zjawisk i procesów, jakim podlegają te struktury społeczne, student nabywa umiejętność analizowania i diagnozowania procesów zachodzących w bezpośrednim otoczeniu społecznym oraz kwalifikacje do realizacji zadań związanych z poprawą, jakości życia i budową kapitału społecznego mieszkańców.

Specjalność Socjologia miasta i regionu przygotowuje do pracy w:

  • instytucjach administracji publicznej,
  • jednostkach samorządowych urzędów gmin, starostw,
  • instytucjach kultury,
  • organizacjach pozarządowych,
  • ośrodkach badań opinii społecznej oraz jako specjalista/doradca w zakresie: tworzenia programów strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz projektów dotyczących tworzenia inicjatyw obywatelskich.

Socjologia organizacji i zarządzania. 

Specjalności dostarcza studentom kompetencji oraz umiejętności działania w zakresie rozpoznawania i wyjaśniania zjawisk oraz procesów gospodarczych zachodzących w organizacjach, jak również uwarunkowań realizacji funkcji zarządzania w organizacjach. Specjalność wykazuje szczególne powiązanie z takimi dziedzinami, jak ekonomia, psychologia i marketing, co daje podstawy zrozumienia procesów gospodarczych. Program specjalności obejmuje zarówno teoretyczną wiedzę opisującą relacje między społeczeństwem a gospodarką w makroskali, jak również wiedzę na temat stosunków społecznych między głównymi aktorami w sferze ekonomicznej, w tym również wiedzę na temat stosunków wewnątrz przedsiębiorstwa. Absolwent potrafi określić społeczne i psychologiczne uwarunkowania zachowań tych aktorów w rożnych sytuacjach, w szczególności w warunkach zmiany strukturalnej, ma również wiedzę na temat mechanizmów i procesów rynku pracy. Kształcenie zorientowane jest m.in. na zdobycie wiedzy na temat tworzenia ścieżek rozwoju zawodowego, motywowania pracowników oraz budowania zespołu. Akcent położony zostaje ponadto na nabycie przez absolwentów umiejętności wypracowywania i stosowania procedur badawczych pozwalających na ewaluowanie i diagnozowanie potrzeb pracowników przedsiębiorstw działających w warunkach gospodarki rynkowej.

Specjalność Socjologia organizacji i zarządzania przygotowuje do pracy:

  • w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach na stanowiskach specjalistycznych w systemie zarządzania, na stanowiskach kierowników/menedżerów średniego i wyższego szczebla,
  • jako specjaliści do spraw selekcji i rekrutacji, rozwoju kadr, public relations, marketingu oraz promocji firmy,
  • firmach konsultingowych jako konsultanci i doradcy zawodowi,
  • w instytucjach pomocowych związanych z rynkiem pracy (np. urzędy pracy),
  • ośrodkach badań i analiz rynku,
  • w organizacjach pozarządowych.

Socjologia reklamy i komunikacja społeczna. 

Absolwent wyposażony jest w kompetencje i odpowiednie umiejętności działania w obszarze szeroko rozumianej komunikacji społecznej. W praktyce oznacza to wiedzę o specyfice wymiarów komunikowania społecznego (komunikacja interpersonalna, komunikacja masowa, komunikacja polityczna, komunikacja w organizacji). Posiada umiejętność rozwiązywania problemów w zakresie komunikacji interpersonalnej, medialnej, politycznej i organizacyjnej. Potrafi projektować, analizować i interpretować strategie komunikacyjne na rynku reklamowym i medialnym. Rozumie dylematy związane z pracą socjologa (badacza) i badacza mediów.  Absolwent studiów posiada wiedzę z zakresu socjologii, psychologii, marketingu i komunikowania dającą podstawy zrozumienia systemu człowiek–grupa-mass media oraz umożliwiającą zrozumienie procesów zachodzących w zmediatyzowanym społeczeństwie; wiedzę ekonomiczną i prawną umożliwiającą zrozumienie mechanizmów rzutujących na systemy komunikacyjne; umiejętności i sprawności niezbędne dla realizacji zadań stawianych przed badaczem mass mediów: dokonywania diagnozy sytuacji i zjawisk będących przyczyną barier w komunikowaniu (na poziomie interpersonalnym, medialnym, instytucjonalnym); wyboru modelu komunikowania społecznego adekwatnego do realizowanych projektów i zadań badawczych; stosowania metod, technik i narzędzi ewaluacji służących do realizowania badań nad współczesnymi mediami; kompetencje służące pobudzaniu kreatywności i przedsiębiorczości; inspirowaniu zmian społecznych; budowaniu postaw prospołecznych i etycznych w zakresie komunikowania medialnego, politycznego, instytucjonalnego i interpersonalnego.

Specjalność Socjologia reklamy i komunikacja społeczna przygotowuje do pracy w:

  • lokalnych, regionalnych, krajowych i międzynarodowych instytucjach medialnych (agencje reklamowe, domy mediowe, mass media),
  • organach administracji publicznej,
  • organizacjach pozarządowych
  • przedsiębiorstwach (PR, rzecznictwo, dział współpracy z klientem).

Wiedza o współczesnym społeczeństwie.

Program specjalności z jednej strony koncentruje się na teoretycznych podstawach zjawisk i procesów społecznych, z drugiej – na wykształceniu pewnych umiejętności praktycznych i nabyciu przez studentów specjalistycznych kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Akcent położony jest tu na umiejętność diagnozowania oraz socjologicznego analizowania wybranych zagadnień w kontekście politologicznym, kulturowym, ekonomicznym, prawnym itp. Dzięki temu absolwent potrafi wypracowywać procedury badawcze, służące rozpoznaniu skali i specyfiki konkretnych problemów socjologicznych. Umie też formułować zalecenia i rekomendacje praktyczne odnoszące się do rozpoznawanych problemów socjologicznych. Kształcenie w ramach specjalności zakłada nabycie przez studentów kompetencji i odpowiednich umiejętności działania w obszarze szczegółowych subdyscyplin socjologii, m.in. makro- i mikrosocjologii, socjologii polityki i socjologii problemów społecznych, socjologii kultury i socjologii rodziny, metodologii i metod badań społecznych, a także filozofii i psychologii społecznej. Wykazuje szczególne powiązanie z takimi dziedzinami, jak polityka społeczna, demografia, ekonomia, prawo, antropologia, dzięki czemu student ma lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania problemów społecznych, a także nabyć wiedzę pozwalającą na identyfikowanie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi problemami socjologicznymi.

Specjalność Wiedza o współczesnym społeczeństwie przygotowuje do pracy w:

  • administracji publicznej,
  • krajowych i międzynarodowych organizacjach III sektora,
  • ośrodkach badania opinii publicznej,
  • instytucjach i organizacjach pozarządowych działających w sferze kultury, kontaktów międzykulturowych, w placówkach upowszechniania kultury,
  • instytucjach zajmujących się polityką społeczną (na szczeblu centralnym i lokalnym),
  • agendach rządowych, lokalnych i organizacjach pozarządowych zajmujących się rozwiązywaniem problemów młodzieży,
  • organizacjach zajmujących się marginalizacją społeczną i przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu.

Rekrutacja

język polski, język obcy nowożytny, matematyka, przedmiot do wyboru

Uniwersytet Śląski w Katowicach jest jedną z największych uczelni w Polsce. Kształci obecnie blisko 35 000 studentów, słuchaczy studiów podyplomowych i doktorantów w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym. Sprawdź sam, jak wiele do zaoferowania ma uczelnia swoim przyszłym studentom w swoich kampusach w Katowicach, Cieszynie, Chorzowie i Sosnowcu – Uniwersytet Śląski. Uczelnia systematycznie rozwija ofertę dydaktyczną. Rokrocznie uruchamiane są kierunki i specjalności odpowiadające najnowszym trendom nauki i oczekiwaniom rynku pracy oraz pozwalające na pielęgnowanie indywidualnych zainteresowań studentów.

Źródło; opis kierunku na stronie Uczelni :

Zobacz również inne treści poświęcone studiom w Katowicach:

Studia w Katowicach

Kierunki studiów w Katowicach

Rekrutacja na studia w Katowicach

Uczelnie Katowice

Ciekawy artykuł? Podziel się z innymi i udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zbliżające się wydarzenia